

Onderzoekend en ontwerpend leren
Op KC ‘t Veer vinden we het belangrijk dat we leerlingen goed voorbereiden op de wereld van morgen. Daarom zijn we op weg naar meer onderzoekend en ontwerpend leren.
In het kader van wereldoriëntatie leren leerlingen over verschillende thema’s zoals natuur, cultuur, geschiedenis en maatschappij door middel van actief onderzoek, experimenteren en het stellen van vragen. Dit vergroot niet alleen hun kennis, maar ontwikkelt ook belangrijke vaardigheden zoals zelfstandig denken, creatief probleemoplossen en samenwerking.
Thematisch onderwijs biedt kinderen de kans om de verbanden tussen verschillende onderwerpen beter te begrijpen en actief betrokken te zijn bij hun leerproces. Door thema’s te verbinden aan diverse vakgebieden creëren we authentieke leerervaringen die de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen. Onderzoekend leren stimuleert leerlingen om zelf vragen te stellen over de wereld om hen heen. Door te onderzoeken, te experimenteren en informatie te verzamelen, gaan ze actief op zoek naar antwoorden. Bij ontwerpend leren ligt de focus op het bedenken en creëren van oplossingen voor concrete problemen of het ontwerpen van nieuwe producten.
Met deze manier van leren versterken we niet alleen de cognitieve vaardigheden, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Kinderen leren van elkaar en werken samen in een rijke leeromgeving, waardoor ze beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst. Door thematisch en onderzoekend leren stimuleren we een kritische denkhouding en bevorderen we een leven lang leren.