Ons onderwijs
- In ons handelen staat het individuele kind en de dynamiek van de groep centraal. Onze leraren spelen hierin een cruciale rol. Zij hebben een voorbeeldfunctie en zijn deskundig om te zien wat er voor een leerling of een groep nodig is.
- Ons pedagogisch klimaat is sterk en gericht op positieve benadering. Kinderen worden gezien, gerespecteerd en uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen.
- Voor ons didactisch handelen maken we veelal gebruik van het effectieve directe instructie model (EDI), gecombineerd met aandacht voor het eigenaarschap van de leerling over het eigen leerproces. We moedigen hen aan om actief betrokken te zijn bij hun leren, zicht te hebben op de leerdoelen en te reflecteren op hun eigen voortgang.
- Een sterk klassenmanagement, gebaseerd op een ordelijke klas, een functionele en uitdagende leeromgeving, structuur en veilige kaders, vormt de basis voor goed pedagogisch-didactisch handelen.
- Thematisch en onderzoekend leren is een speerpunt in ons onderwijsprogramma. Door deze aanpak stimuleren we een kritische denkhouding en bevorderen we een leven lang leren, waardoor onze leerlingen optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.
Gebruik van leerpleinen
Op KC ’t Veer maken we actief gebruik van leerpleinen om een dynamische en flexibele leeromgeving te creëren. Deze pleinen bieden kinderen de waardevolle mogelijkheid om zowel zelfstandig als in kleine groepen samen te werken. De inrichting van het leerplein is hier volledig op afgestemd, met diverse, uitnodigende werkplekken die aansluiten bij verschillende leerstijlen en behoeften.
Naast het faciliteren van individueel en groepsgericht werk, biedt het leerplein een inspirerende ruimte voor uiteenlopende activiteiten. Hierdoor ontstaat een levendige en interactieve leeromgeving die de betrokkenheid van de kinderen vergroot.
Het leerplein vormt een essentiële en flexibele oplossing binnen ons onderwijs om gedifferentieerd leren in de praktijk te brengen. Het stelt ons in staat om in te spelen op de individuele verschillen tussen leerlingen, hen uit te dagen op hun eigen niveau en hen de ruimte te geven om op hun eigen tempo te groeien.
